Hajóbemutató
salona 37
Salona régi római település, amely ma Solin néven Split egyik külvárosa. Érdemes ide ellátogatni és megnézni a templom, az amfiteátrum, a római-fürdők, a régi városfal, valamint a keresztény templom maradványait. A város akkor veszítette el vezető szerepét a régióban, amikor a III. században Diokletianus császár, az akkor lakatlan tengerparton felépíttette híres palotáját, ahol aztán életének utolsó éveit töltötte. A palota védelmében épült fel Split városa, amely a diokletianusi palota lenyűgöző maradványai mellett számos fantasztikus kultúrtörténeti műemlékkel rendelkezik.
A hajónak nevet adó város történelmének rövid áttekintése után lássuk a vitorlást. Talán a Salona 37-es a legismertebb horvát vitorlás hajó. Minden elképzelhető címet elnyert. Elképesztő sorozatát Horvátországban kezdte 2006-ban. 2007-ben a Cruiser/Racer kategóriában elnyerte a Sailing World Magazin Boat of the Year címét. Düsseldorfban a 10-12 méteres osztályban nyerte el a Yacht of the Year címet. A magyar közönség a decemberi Pannon Boat Show-n találkozhatott először a hajóval az Adriatic Challenge jóvoltából.
|
|
A Salona 37-es magasabban pozícionált hajó, mint a cruiserek általában. A tervezők célkeresztjében, a koncepció kidolgozása során, a cruiser/racer kategória uralkodója, a dán X-yacht állt. Valljuk be ez meglehetősen ambiciózus cél egy frissen induló vállalkozás számára. A derék horvátok azonban nem álmodozással töltötték az időt, és a neves szlovén J+J tervezőirodával szorosan együtt működve egy igazán figyelemre méltó hajót hoztak tető alá. A hajó legfontosabb szerkezeti eleme az a hármas, amibe az árboc, a bordarendszer és a kiel tartozik. A Salona 37-es saválló fenékbordázatot és gerincet kapott, az árboc, és természetesen a kiel is közvetlenül erre a gerincre kapcsolódik. Ez egy nagyon biztonságos megoldás, amely jótékonyan hat a hajó sebességére is. Az egész szerkezet sokkal masszívabb, erősebb mint a hagyományos cruiserek kialakítása. A vitorlákon ébredő erők nem vesznek el. A hajó jobban ellenáll a hullámzásnak, ezért gyorsabb mint vetélytársai. Az ötlet nem új, más racer/cruiserek építésénél már évek óta alkalmazzák. Szép és elismerésre méltó dolog, hogy a DB Boats-nál - így nevezik a Salonákat készítő gyárat - felvállalták ezt a megoldást.
A hajóval december közepén vitorlázhattunk Splitben. A gyár új 42-esének a bemutatójára utaztunk - a hajót hamarosan bemutatjuk -, de célunk volt a hazai piacon nagyon izgalmas 37-es megismerése is.
|
|
|
|
A hajóval először Biográdban találkoztunk, amikor a kikötő fotózása közben összefutottunk Láng Róberttel, az Adriatic Challenge tulajdonosával, és megnéztük a hajót. A szlovén tervezők szép hajót rajzoltak. A cockpitot egy hatalmas karbon kormány uralja. A dolog elsősorban jelzés értékű. Ez a hajó más mint a többi. Valóban jó érzés ezt a kereket megragadni. Bár tudja az ember, hogy ettől nem lesz gyorsabb a hajója, hiszen alig lehet egy pár kilót megspórolni a dolgon, mégis versenyhajóban érzi magát. A leekocsi a kormány elé került. Ez jelzi, hogy a gépet teljes legénységű versenyekre szánják. Úgy tűnik a kormányos ki van zárva a munkából. Egyedül a hajóvezetésre kell figyelnie. A cockpit szép, egyszerű munkahely. Kényelmesen el lehet férni, akárcsak a fedélzeten. A kabintető mellett bőséges hely van közlekedni. A kajüt elrendezése egyszerű, a használhatóságot szem előtt tartva rajzolták meg. A felhasznált anyagok a magas minőségről és a kényelem fontosságáról tanúskodnak. Kompromisszum? Az. Természetesen, de az egész koncepció erről szól. Benézünk a fenékdeszkák alá, ahol valóban ott csillog a saválló bordázat. Megnyugtató érzés. A konyha bal oldalon, a pilot asztal jobb oldalon van. A szalonban ágyak vannak párhuzamosan egymással szemben. Szükség esetén - versenyben - a két háttámlát fel lehet akasztani a plafonra, így emeletes ágyakká alakíthatóak, plusz két versenyzőnek adva így szállást.
|
|
|
|
|
|
Az orrkabin ilyenkor átváltozik vitorlatárolóvá. A hajóbelsőt két fő változatban lehet megrendelni. A kétkabinos kivitelben van egy nagy hátsókabin. Itt a fürdőszoba hátra került, mögötte egy nagy tároló van. A háromkabinos hajóban előre építik a fürdőt és nincs tároló hátul.
Splitben két fiatal horváttal futottunk ki a kikötőből. Kellemes, tízcsomós északnyugati szél fújt. Génuával és telilatnis nagyvitorlával szerelték fel a hajónkat. Szép idő volt, sütött a nap, de a tengeren azért jól esett a meleg pulóver, volt aki vízhatlant is húzott. A parton azt gondoltam, hogy a nagy kormánykerék miatt nem tudok majd segíteni a hajókezelésében, de nem így volt. A kerék elé ülve kényelmesen lehet kormányozni és jól el lehet érni a nagyschottot, de még a génuacsörlőt is, ami egyébként meglehetősen előre került. A hajó összesen két pár csörlő van, ami a munkák megszervezését igényli. A Salona fürgén szaladt a vízen és nagyon élesen lehetett vele menni. Igaz, akkor azért lelassult. Negyven fok körül 5,5 csomóval vitorláztunk, harminc fokra a széltől már csak 4,9 volt a sebességünk. Leejtve hatvan foknál értük el a hat, és kilencven fokon a maximális 6,2 csomós sebességet. Nem rossz. A kormány jólesően direkt, a hajó szépen kiegyensúlyozott. Tetszett amit láttam.
A hajót három különböző tőkesúllyal kínálják, amelyből kettő a Balatonon is jól használható. Okosan megtervezett, igényesen kialakított, szép hajó. Ez a cég legkisebb modellje, készítenek még 40-est, 45-öst és a Splitben bemutatott 42-est. A Salona 37-es nem a legolcsóbb hajó a piacon, de kategóriájában nem számít drágának.
Technikai adatok |
Test hossz (m): |
11,29 |
Vízvonalhossz (m): |
9,95 |
Szélesség (m): |
|
Merülés (m): |
1,98 |
Merülés verseny kiellel (m): |
2,28 |
Merülés rövid kiellel (m): |
1,75 |
Kiel tömeg (kg): |
2300 |
Verseny kiel tömeg (kg): |
2200 |
Rövid kiel tömeg (kg): |
2400 |
Tömege (kg): |
5900 |
Nagyvitorla (m2): |
39,53 |
Génua (m2): |
41,71 |
Víztartály (l): |
cca. 200 |
Szennyvíztartály (l): |
cca. 42 |
Üzemanyag (l): |
cca. 150 |
|
|
L. F.
Fotó: Szekeres
|